Studie+

HPØG Dosmerseddel

Her mangler et uddrag...

Nyeste ændringer til HPØG-udskrifterne

 

3/8 2018: Ny udskrift: Z8174 efterligner den sidste supplerende indikator til Mål 3, ekspertniveau-fag meget bedre. Nu er den nye mål-3 serie i Z817x-rækkefølgen komplet.

2/8 2018: Z8173 har fået en opdatering, så den bedre finder udgangspunktet med elever med grundforløbsprøve.

27/7 2018: Ny udskrift: Z8176 efterligner den supplerende indikator, “Andel Talent-elever” fra “Handleplanen for øget gennemførelse”. Hidtil har vi anbefalet Z8076 til dette, men vi har lavet en anden approach, der ligner tallene i uddannelsesstatistik.dk meget bedre.

26/7 2018: Ny udskrift: Z8178 efterligner den supplerende indikator, “Andel EUX-elever” fra “Handleplanen for øget gennemførelse”. Hidtil har vi anbefalet Z8078 til dette, men vi har lavet en anden approach, der ligner tallene i uddannelsesstatistik.dk meget bedre.

24/7 2018: Ny udskrift: Z8179 lægger sig tæt op ad indikatoren “Frafald fra start på grundforløbet til og med start i uddannelsesaftale eller skolepraktik på hovedforløbet” i Handleplan for Øget Gennemførelse. Den blev i første omgang lavet for at få Z8079-trækket til at køre hurtigere, men i samme ombæring blev vi også meget klogere på, hvordan STIL definerer data.

9/12 2018: Ny udskrift: Z8173 er en ny version af Z8073, der både er tættere på tallene fra uddannelsesstatistik.dk omkring hvor mange elever, der tager fag på højere niveau. Det er både de rigtige elever og fag, der indgår. Z8073 er dog stadig et god skolefag-analyse-værktøj

Afgangskode 66 (Afbrudt udveksling) skal ikke indgå i beregning af overgangsfrekvenser fra grundforløb, så de elever medtages nu ikke af Z8070, Z8071 og Z8079.

G2-Praktik: Vi har ikke været opmærksomme på denne type aftaler. En G2PRA elev regnes nu i Z8079 og Z8071 for at starte på hovedforløb dagens efter grundforløbsafslutningen HVIS eleven har FÆRTA og kommende skoleforløb. Dette øger overgangsfrekvensen med de nævnte udskrifter markant!

Ukendt: Elever med fremtidig grundforløbsafslutning får nu altid status ‘ukendt’ i Z8079 og Z8071.

Talenter: Z8076 viser nu både, om eleven havde en talent-Elevtype fra starten af hovedforløbet, ved slutningen eller i det mindste har været det undervejs.

december 2017: Nye udskrifter om RKV og Brobygning

Z8070 regner kun skoleperiode G1 som GF1-forløb.

9/12 2016: Da det giver bedre mening, er centralafgang 62 nu kategoriseret som “i gang” og 29 som “omvalg” i Z8070, Z8071 og Z8076.

12/9 2016: Z445 er blevet genopfrisket og kategoriserer nu GF2 for sig. Denne udskrift er måske meget god til overgangsanalyser, men kun på SOSU-skoler.

12/9 2016: Sammen med Anne Helt fra SOSU Esbjerg har vi udviklet Z8079 Ny Mål 2. Den adskiller sig fra Z8072 ved både at se på gamle og nye grundforløb, bruge 7 måneders regel og både lede efter aftaler og skolepraktik efter afsluttet grundforløb. Grundpopulationen er dog alle grundforløbsstartere, ikke kun FÆRTA-modtagere, som Z8072.

9/11 2016: I forhold til Mål 3 – side 15 i linket til UVM nedenfor – slog det mig at Z8078 hævdede at kigge på hovedforløb. Men den kiggede på alle tilgåede elever i en periode i stedet for blot Hovedforløb. Så nu er Elevtypen og en Talent-kolonne sat på Z8076, der ser på hovedforløbsstartere. Z8078 er så ændret til at se på X i elevtypen i stedet. Således at:

  • Z8078 viser hvor stor en del af tilgangen til en uddannelse er EUX-elever
  • Z8076 viser hvor stor en del af hovedforløbsstarterne er på Talentspor

9/11 2016: I forhold til de supplerende indikatorer for mål 2 på side 12 her:
http://www.uvm.dk/-/media/UVM/Filer/Udd/Erhverv/PDF16/Okt/161005-Vejledning-til-handlingsplanen-2017.ashx
Så har jeg i dag gjort ting skrevet med rødt og giver i øvrigt følgende anbefalinger:

  1. Frafaldsindikator GF1 og 2: Z8070, som stadig kun ser på elever på ny ordning (før fandtes GF1 og GF2 ikke), har nu også omvalg som mulig status. Altså afbrud, hvor der senere er en GF1 på en anden uddannelse. NB: Der er ikke taget højde for 7 måneders-pauser henover kalenderår i udskrifterne Z8070/71. Se selv på, hvor langt der er mellem start og slut-dato på elevens GF1 forhold på uddannelsen. Desuden har jeg sikret lidt bedre at RKV ikke blandes ind i Z8070.
    Z8071 kan vel bruges som den er.
  2. Frafaldsindikator HovedforløbZ8076 tager vel hånd om dette. Populationen er alle hovedforløbsstartere i perioden.
  3. Frafaldsindikator i GF1->2 overgangen: Her kan Z8070 også bruges, med lidt Excel-gymnastik: For det første er udskriften nu ændret til at vise alle, der STARTER i afgrænsningsperioden. For at få alle, der slutter i fx 2015, skal man så bestille for hele 2015 plus godt og vel 7 måneder tidligere. Derefter filtreres på elever der er fuldført, og slutter i 2015. Derfra tæller jeg (fx med Pivot), hvor mange elever, der har noget stående i GF2-kolonnerne, og hvorvidt GF2 starten er under 31 dage fra GF1-slut (Lav en formel i excel).
    Skal jeg ikke lave en ny udskrift der gør disse ting?
  4. Frafaldsindikator i GF2->HF overgangenZ8072 tager udgangspunkt i færdiggørelsestaksametre. Den er nu ændret til at mål efter 92 dage i stedet for 183 dage! (3 måneder isf. 6)

 

9/11 2016: Et udkast til en ny mål 2-udskrift er lavet som Z8079. Den bruger alle uddannelser, nye som gamle, kun fraset RKV og uddannelserne ‘332’,’2560′,’2575′,’988′.
Resten kategoriseres som grundforløb eller hovedforløb.
Det, jeg har prøvet at finde, er tal, der passer ind i side 10 her: http://www.uvm.dk/-/media/UVM/Filer/Udd/Erhverv/PDF16/Okt/161005-Vejledning-til-handlingsplanen-2017.ashx
Hvis en elev har mere end 7 måneders pause mellem to grundforløbs-skoleforløb, regnes det som en ny tilgang til GF. (Dette krav er taget fra Mål 2 teksten)
Statuserne er også fra en definition, jeg har fundet (sig til  hvis den opdateres):
Mål 2 definitionen snakker om 3 måneder efter afsluttet GF. Default på udskriften er 92 dage, men det kan justeres.
STATUS:

  • Se først om eleven har indgået en uddannelsesaftale inden der er gået de valgte dage.
  • Se så om eleven er i skolepraktik. (jeg har muligvis ikke alle praktikformer).
  • Se så om eleven har skoleforløb på hovedforløb (alt sammen stadig x antal dage efter gf-slut)
  • Se så om eleven har en ny GF start (på samme uddannelse – skal det ændres til alle Grundforløbsuddannelser?) under 213 dage senere (Ny start 7 md efter)
  • Se så om den centrale afgangkode (historiske afgangskoder på eleven findes frem) er en af:’2′,’20’,’21’,’22’,’23’,’24’,’25’,’26’,’27’,’28’,’29’,’30’,’31’,’46’,’51’,’52’,’53’,’54’,’55’,’56’,’57’,’58’,’59’,’60’,’61’,’62’,’65’,’66’,’67’,’70’ – De udløser ‘frafald under grundforløb’
  • Se så om den centrale afgangkode er en af:’10’,’11’,’12’,’13’,’14’,’15’,’16’,’17’,’18’,’19’,’32’,’50’, som udløser ‘frafald efter grundforløb’
  • Se så om der er færdiggørelsestaksameter for GF. – udløser også ‘frafald efter grundforløb’ .
  • Ellers vises ‘Ukategoriseret afgang’ efterfulgt af den centrale afgangsbetegnelse. (pt lander mange på afsluttet GF1 her …)

Man kan bestille på et år og få alle elever med GF start det kalenderår. Eller lad året stå tomt hvis du vil se overordnede tal for hele skolens historie.

3/11 2016: Z8073 (Elever med fag over obligatorisk niveau) har nu afgrænsningen, “Vis kun fag med karakterer”, fordi det ofte forekommer, at elever er holdplaceret med holdet på alle holdets fagniveauer. Hvis man kun ser på elever med karakterer, ser man elever, der har gennemført undervisningen i et fag. Dog ikke før man er nået til eksamenstid…

 

“Dosmerseddel” fra HPØG-mødet i ESB netværket 25.august 2016

Her er listen over de ting, Jes vil se på i forhold til færdiggørelse af HPØG-udskrifterne. Efterhånden som jeg får gjort noget ved punkterne, skrives det med RØDT. Kommentarer og yderligere ønsker sendes til jeb@uddata.dk.
Generelt: De udskrifter der bruger FÆRTA som kriterie for, om GF2 er afsluttet, bør også medregne MESTG, PROEG og IEUDG (Heidi SCEU) [29/11 – sparket til hjørne – prøvetræk i databasen viser, at de tre tilskud kun i 10% kommer lige efter et GF2-forløb?!?]

Erfa-udveksling: Jeg har tænkt mig at lave en PIVOT-bank med regneark, der kan bruges som skabeloner og udveksles skolerne imellem. Hvis du har lavet et ark, du er glad for, så anonymiser lige data og send regnearket (jeb@uddata.dk), så vil jeg lægge det op. 3/11: Den er nu realiseret : Pivot-banken

At Z8022 kan medtage første skoleforløb (Vicky SOSUFVH)
At man i Z8022 kan afgrænse på “2015/16” i stedet for “2015” og få den detaljerede version af udskriften for et skoleår, i stedet for et kalenderår. (Kristoffer SDE) 3/10: er realiseret nu. Man kan bruge formaterne YYYY og YY/YY. Se mere under vejledningen for Z8022. Skal jeg gøre det samme ved Z8077? (Bonusinfo: Z8077 er en søsterudskrift til Z8022, der bare drejer om CØSAnummer i stedet for Uddannelsesnummer)

Jeg sagde at afgang 14 i Z8064 giver de fuldførte Hovedforløbselever. Det var ikke rigtigt på SOSU. Som Mette fra SOSU Randers påpegede, er afgang 14 på SOSU lig med Orlov. Desuden kan flere lokale afgangsårsager pege på den centrale afgang 14, så: Nu er Z8064 udvidet med afgrænsningen “central afgangsårsag”. Skriv 14 der i stedet.

At Z8070 medtager afgangsårsagens betegnelse [26/8: Er gjort her til morgen]
Z8070 afgrænser pt på GF1-forløb, der OVERLAPPER med afgrænsningsperioden, hvor de andre udskrifter i serien typisk finder elever, der STARTER i afgrænsningsperioden. Det er lidt inkonsekvent, så jeg tror jeg laver det om (Jan EUCnord) [9/11: Er nu gjort]
Z8070 bør medtage betegnelsen for GF1 og GF2 uddannelserne (Heidi SCEU / Bodil CELF) [28/11: er gjort]

Følgende koder i fx Z8071 bør ændres (Mia AARHUTS):
29 – skiftet skole. Eleven fortsætter på anden skole – men på samme uddannelsesnummer => omvalg
46 – Skifter uddannelseskode pga. ændring i bktg. => aktiv
62 – Fået uddannelsesaftale. => aktiv

Z8072 bør vise sidste GF2-skoleforløb (Jan Torben EUCnord) [15/9 Er udført !]

Z8073 og Z8074 bør vise det skoleforløb, faget er taget på, og om det er taget på GF1/GF2/HF (Jan Torben EUCnord) [15/9 Er udført !]

At Z8074 kan medtage alle niveauer, ikke kun niveau 4 (Vicky SOSUFVH) – [29/11 Er skudt til hjørne – spørgsmålet er om det er bedre med en liste over alle standpunktskarakterer. Så er vi ude ovre om eleverne følger faget eller bare har nedarvet det. ]

At Z8076 medtager navn [26/8 Er udført her fredag morgen!] (Kristina IBC)

Indikator 3.2:

  1. 3.2 er svær at danse med, da man dels skal lave to træk (et populationstræk og så bruge Z8073 til at slå op i)
    Hvis vi kan blive enige om populationen, vil det være oplagt at bygge et populationstræk sammen med Z8073.
  2. LOPSLAG som jeg foreslog det, duer faktisk ikke helt på cpr-nummer, for vi mødte eksempler på elever, der havde nået to uddannelser i perioden.
    Så enten:
    A. Skal man opdrage sit LOPSLAG til at matche BÅDE CPR og UDDANNELSE
    B. Jeg skal trække noget, der er unikt for eleven-på-uddannelsen, som fx elev_id til begge træk
    C. Allerbedst: Selv sørger for at et samlet træk som nævnt i (1.) får matchet korrekt
  3. Det er stadig et hængeparti om fritagelser/meritter skal fraregnes.
  4. Heidi fra SCEU nævnte noget om, at visse 10.klassere SKAL løftes to niveauer. Vi må lige få se på, hvordan vi kan isolere de elever, og finde ud af, hvilket niveau der så er krævet for at de lander i “succes-kategorien” i Indikator 3.2

Indikator 3.1:
Her kunne jeg også overveje at lave et samlet populations- og ekspertniveau træk i stedet for at Z8074 skal kombineres med noget andet. Hvis vi kan enes om populationen? Er Z8064 afgrænset på afgang 14 god nok ?

Slettede aftaler bør fraregnes: Jeg opdagede midt i september, at slettede aftaler kom med i mange af Z-udskrifterne (de slettes nemlig ikke i EASY men får et lille “flag”). De er 23/9 slettet fra følgende udskrifter, hvoraf dem med fed er HPØG-udskrifter: S0053, Z800, Z801, Z8046, Z8048, Z8061, Z8066, Z8071, Z8072, Z8076, Z8089 og Z841.

“Dosmerseddel” fra HPØG-mødet i ESB netværket 10.juni 2016

 

Her er listen over de ting, Jes skal have kigget på i forhold til færdiggørelse af HPØG-udskrifterne.

Til stede var:
Mia Rasmussen Århus TECH
Ivan Bork EUC SJ
Heidi B. Nielsen CELF
Anne BIrthe Mortensen TRADIUM
Jes Barkler UDDATA

Besvarelser skrives i rødt under hvert punkt.

 

Indikator 2 overvejelser:

1. Findes der FÆRTA’er der liger midt i AFTALER (eller SKOLEFORLØB)

Der findes desværre masser af eksempler på færdiggørelsestaksametre med indberetningsdato midt i aftaler.

I forhold til aftaler, der ligger imellem GF2 og HF på de fire skoler, er der dog kun i alt 6 elever, der ikke har en FÆRTA, der kan afgøre det. Og dem, der har FÆRTA, har det altid INDEN aftalen. Dvs. ingen har GF2-aftaler efter sidste GF”-skoleforløb!

Update:  15/6: 4 af de 6 elevers GF2 var i virkeligheden RKV. Den femte var kun to dage på GF2, så det var ikke nok til FÆRTA. Her er revisionsspors-afgangen 50 på GF2-slut-dagen dog afgørende info. Nu er der kun en enkelt EUCsj elev tilbage…

Vedtagelse: 15/6: Hvis ikke der er en FÆRTA eller historisk afgang til at bestemme skellet mellem GF2 og HF, regner vi mellemliggende aftaler som HF. Er der ingen HF-skoleforløb, regner vi aftaler som GF2…

2. Brug FÆRTA-datoer (og afgang 50 og andre GF-slut afgange fra rev.spor) som hjælp til at klassificere AFTALER som HF-aftaler eller GF-aftaler
20/6: Nu fraregnes revisionsafgange (32 og 50) og FÆRTA fra HF-aftaler – jeg kan ikke umiddelbart finde nogen konsekvenser på test-skoler. Evt. fundne GF2-aftaler vises pt ikke…

3. (Z8071 har nu fået fjernet gamle HF. Sørg for at det skrives i vejledning, CVS, brev og udvid-maskinerne)
20/6: done.

4. 2.2 inidkator skal finde svar om GF1 og GF2 hver for sig
24/8 : 8070 viser nu en slags status efter 3 måneder – der ses dog ikke på omvalg

5. Tjek uddannelsesstatistik.dk
6. Se “Om data” fanen i excel fra us.dk og byg definitionerne ind i træk
7. Genbrug de tre-fire klassifikationer, som us.dk bruger (omvalgt, aktiv etc.) Se også Ivans mail fra 10/6
24/8: Er gjort for 3måneders kolonne i Z8070 og indikator 2.2 kolonne i Z8071

8. (Kan Z425 egentlig selv lave indikator 2 grupen?) – muligvis…

9. Efter pkt 1 og 2: LAv en ny HF 2.3 indik. udskrift
23/8: done. Den hedder Z8076

10. 2.4 research – eksisterer der gennemførte GF2ere uden FÆRTA?

11. Z8048 fik jo FÆRTA – kan der også kigges efter tidligste afta.godkendelsesdato? 19/8: done.

12. Udbyg Z8072 med kolonne med tidligste afta.godkendelsesdato (ikke nødv. første aftales godk.dato) 19/8: done, men STATUSKOLONNEN tager ikke godkendelsesdato i betragtning

Indikator 3 overvejelser:

3.1

A. Populationen er elever med HF-FÆRTA eller HF-afgang (HF færta betyder at færta-datoen er EFTER sidste HF-skoleforløbs-slut)
23/8: Brug Z8064 til at finde afgang 14 (HF-FÆRTA kan jeg ikke finde) og dernæst LOPSLAG i Z8074

B. Vi vil ikke se fag, som eleverne har merit eller fritagelse på.

C. MEN i detailudskriften, Z8074, skal det bare markeres om der er merit/frit.

3.2

D. Vi afventer lige hvad der udmeldes om dette punkt – E. Men hvis vi piller i det alligevel, så prøv Z8022-populations-definition (eller Z425-def i stedet?) – F. Faget skal være taget i elevens periode (som defineret i E)
Er indskrevet i Mål3-vejledningen som metode

G. Genovervej højeste eller laveste OBL. niveau -> Send research til Heidi om der kan eksistere 2 obligatoriske niveauer

H. Behandl frit./merit som 3.1

3.3

I+J. Populationen er GF2-startere (ligesom Z8071). Derfor kan 3.3 besvares, hvis Z8071 udvides med en elevtype-fane (på GF2-slutdato) (eller evt. bare en “X”-kolonne)
2/8: done. Der er på Z8071 nu både en elevtype-fane (på GF2 slutdato eller alternativt den sidste gældende for GF2-eleven), og en indikator 3.3-kolonne med X, hvis elevtypen indeholder et X.

3.4

K. Populationen er elevs-debut-på-uddannelse (ligesom Z8022 – se E)
L. Vi viser elevtypen på sysdate (og bare den sidste forekommende elevtype, hvis der ikke er nogen på sysdate)
M. Denne udskrift er også hurtigt lavet.
24/8: done – den hedder Z8078