Studie+

Bestilling af bevisjobs

Her mangler et uddrag...

Vejledning – Bestilling af bevisjobs i UDDATAPLUS

 

Bestillingsbillederne nås nu via: www.UDDATAPLUS.dk.

Vi anbefaler Internet Explorer.

 

 

Log ind som EASY-bruger og vælg via rullefeltet den institution, der skal udskrives fra.

 

 

Via menuen til venstre i vinduet vælges Bestillinger.

 

 

De forskellige typer udskrifter i UDDATAPLUS fremgår af punktet Jobgrupper.

 

Der er flere måder, at komme til selve bestillingsbilledet på:

–   Hurtigvalg af job – Hvis man kender jobkoden fx ‘U104’

–   Jobgrupper – Vælg ‘Beviser/dokumentationer’ og få en oversigt over alle bevisjobs

–   Bestilte jobs – Har man bestilt tidligere, klikker man på linjen med det tidligere bestilte job.

 

 

Man kan vælge at bestille bevisjobs via ’Hurtigvalg af job’ øverst i vinduet. Her tastes – eller hentes via rullefeltet – den jobkode, der ønskes udskrevet hvorefter funktionstasten ’Hent’ aktiveres. Nu åbnes bestillingsbilledet. Tvungne felter huskes fra tidligere bestillinger. Ved udfyldning af bestillingsbilledet skal funktionen ’Tab’ benyttes til at navigere mellem felterne. Når bestillingsbilledet er udfyldt, klikkes på funktionstasten ’Bestil’ og jobbet kører.

 

 

Ved at vælge punktet ’Beviser / dokumentationer’ åbnes for de jobs, der ligger i gruppen. Her fremgår jobkoden samt beskrivelse af det enkelte job. Ved at klikke på jobkoden, åbnes det tilhørende bestillingsbillede. Tvungne felter huskes fra tidligere bestillinger. Ved udfyldning af bestillingsbilledet skal funktionen ’Tab’ benyttes til at navigere mellem felterne.  Når bestillingsbilledet er udfyldt, klikkes på funktionstasten ’Bestil’ og jobbet kører

En tredje mulig bestillingsmåde er via allerede bestilte jobs. Har man tidligere bestilt et job, kan man ved at klikke på en jobkode under ’Bestilte jobs’ hente et allerede udfyldt bestillingsbillede. Også her gælder det, at funktionen ’Tab’ benyttes til at navigere i de enkelte bestillingsfelter.  Når bestillingsbilledet er udfyldt, klikkes på funktionstasten ’Bestil’ og jobbet kører.

 

Eksempel på bestillingsbillede:

 

 

 

Hvis jobbestillingen resulterer i en udskrift, dannes og vises der en pdf-fil.

For at få PDF filen udskrevet korrekt anbefaler vi, at man benytter de printere, der tidligere blev benyttet til bevisudskrivning i EASY.

Resulterer jobbestillingen i en ’Tom’ udskrift, vil man få meddelelsen ’Udskrift tom’.

 

 

Liste over de jobs man tidligere har bestilt, kan ses under ’Bestilte jobs’. Her fremgår dato og klokkeslæt for det bestilte job.

Ved at klikke med musen på ’Vis’ Log i joblinjen åbnes de tilhørende loglinjer. Nederst i loglinjerne kan man måske finde en forklaring på hvad der er galt.

Ved ’klik’ på ’Vis’ Fil, åbnes mulighed for at se den tilhørende pdf-fil.

 

 

 

Har man brug for support, kan ’Support’-tasten øverst i vinduet benyttes. Herved åbnes en supportformular. Supportformularen udfyldes med de nødvendige oplysninger og sendes til UDDATA.

 

 

 

 

I bestillingsbilledet ses også funktionstasten ’Validér’. Klikkes der med musen på ’Validér’, tjekkers om alle indtastede bestillingsparametre er i orden. Funktionen benyttes især til Z-jobs – altså ikke til bevisjobs.

 

 

Yderligere kan funktionstasterne ’F1’ og ’F9’ benyttes via bestillingsbilledet. Klikkes der med musen på funktionstasten ’F1’, vises de sidst benyttede værdier for det felt, ’F1’ tilhører. Der vises max 10 værdier.

 

 

Klikkes der med musen på funktionstasten ’F9’ vises evt. tilgængelig værdiliste for det felt ’F9’ tilhører. Angives et eller flere tegn i feltet efterfulgt af ‘F9’ vises de værdier , der matcher tegnene.

UBox:

 

 

Vælger man menupunktet UBox, vil man få vist PDF-filer samt flettefiler fra egne bestillinger.

.doc filerne er filer indeholdende elevnavne og adresser. De kan gemmes på egen computer og bruges til flet med Word, i de tilfælde hvor beviser skal sendes til eleverne.

Vi har endnu ikke sat en frist på hvor længe filerne bliver liggende i UBoks, men man skal ikke forvente at kunne gå mere end et par måneder tilbage.