Studie+

TidsApp

Her mangler et uddrag...

                                                                                                             Svendborg 26. marts 2014

Applikation til tidsregistrering

Udviklingsplan frem til 1. august:

Skema og tidsregistreringer samkøres således at:

  1. Skema lagt på hold i Flex vises sammen med lærerens egne registreringer og tælles som undervisningstid fra Flex/EASY i tabeloversigterne.
  2. Skema lagt på øvrige aktiviteter i Flex (ferie, omsorgsdag m.m.) vises sammen med lærerens egne registreringer og tælles som øvrig tid fra Flex/EASY i tabeloversigterne.
  3. Timeposter lagt i Flex tælles som øvrig tid i tabeloversigterne (de har ikke start- og sluttidspunkt og kan derfor ikke vises sammen med registreringerne).
  4. Programmet videreudvikles i forhold til at få overblik over data:
    1. Lærere kan eksportere egne data.
    2. Medarbejdere med specielle administrationsrettigheder kan se andre medarbejderes data.
    3. Medarbejdere med specielle administrationsrettigheder kan eksportere andre medarbejderes data.
    4. Man kan afgrænse hvilke medarbejdere man vil se via følgende indgange:

i.      EASY afdeling

ii.      EASY ansvar

iii.      Navision ansvar

iv.      Flexskema installation

Senere kan følgende overvejes:

  1. Der gives mulighed for at en skemalægger i Flex kan give et budget timetal på en øvrig aktivitet til en medarbejder. F.eks. at medarbejder AB kan anvende 75 timer på aktiviteten ’Udvikling af synlig læring’.  Når der er givet timer til en medarbejder vil denne kunne ’forbruge’ af denne aktivitet i ’tidsappen’ og forbruget vil løbende blive sendt tilbage til Flex (og EASY) således at planlæggeren kan følge forbruget.
  2. Der udvikles et overbliksbillede til at planlægge ferie, afspadsering m.m. Billedet skal kunne vise en afdeling, et ansvarsområde, et team m.m.
  3. Der udvikles mulighed for at medarbejderen (hvis der er givet rettighed til det) kan flytte lektioner.

Den daglige registrering:

To knapper på skærmen giver mulighed for at starte og stoppe/slutte en registrering.
Hvis man starter en registrering bliver man spurgt om hvilken kategori posten skal indeholde og der indsættes en post i listen med den valgte kategori, starttid ‘nu’ og sluttid ‘igang’.
Hvis der allerede var en aktivregistrering vil denne få en automatisk sluttid ‘nu’
Hvis der allerede var en skemabegivenhed igang vil den nye post få sluttiden ‘venter’ (til skemabegivenheden er slut, dernæst sluttid ‘igang’)
En post behøver ikke indeholde en sluttid.
Enten er posten ‘igang’ eller også slutter den automatisk hvor den næste post starter.
Hvis man stopper en registrering (er kun muligt hvis der er en igangværende post) vil den igangværende post få sluttid ‘nu’

En post skal have en udstrækning
Hvis man stopper en registrering inden der er gået 1 minut vil posten blive slettet.
Hvis man starter en ny registrering inden der er gået 1 minut af den igangværende registrering vil den igangværende post blive slettet.

Redigering af eksisterende poster:

Ved ‘langt tryk’ på en post får man et vindue med mulighed for at redigere hvert af felterne (starttid, sluttid, kategori og kommentar) i posten.
Starttid kan ikke justeres så langt tilbage i tiden at denne post helt overskriver en anden post og ej hellere justeres så langt frem i tiden at denne post ikke længere har nogen udstækning.
Sluttid  kan ikke justeres så langt tilbage i tiden at denne post ikke længere har nogen udstækning og ej hellere justeres så langt frem i tiden at denne post begynder at overskrive den efterfølgende post.

Valg af kategori
Nå der vælges kategori, enten i fbm. indsættelse af en ny eller redigering af en eksisterende post, vil listen med mulige kategorier være organiseret således at de 4-5 øverste valgmuligheder svarer til de 4-5 mest (sidst) anvendte kategorier.

Tælleværk
Det er muligt at få et overblik over forbrug af tid for en dag, en uge, en måned eller et år.
Forbruget vises som en liste af kategorier, og en sammentælling af tid i skema.
I tilfælde hvor skema tidsmæssigt dækker over egne registreringer, vil kun skemaet tælle.
Det viste tidsforbrug på forskellige kategorier er altså kun tidsforbrug hvor der ikke samtidig er skema.

 

 

Her kan du se de første screenshots af den nye tidsregistreringsapplikation.

12 kommentarer

    1. Hej Niels

      Vi regner med at virker på alle platforme, dvs. de gængse styresystemer til desktop computere, telefoner og tablets. Prøv gerne allerede nu fra alle dine devices. Vi vil gerne høre, hvis der er nogle, der ikke kan.

      Med Venlig Hilsen
      Jes Barkler

    1. Ikke umiddelbart. Skolen definerer nogle kategorier, som alle kan bruge. Alle brugere kan så lave egne brugerkategorier, som dog skal hænge sammen med en af skolekategorierne. (Desuden er der et kommentarfelt, man også kan søge på)
      Jeg ved ikke præcist hvad du har i tankerne, men man kunne fx på en medarbejderafdeling vedtage at definere et sæt af brugerkategorier, som alle i den afdeling så konsekvent bruger.

      Med Venlig Hilsen
      Jes

  1. Hej UDDATA/Jes

    Tak fordi i er så aktive her inde.

    Nu når i nævner brugen af de forskellige kategorier, vil det så være muligt for jer at lave en lille fremstilling af hvordan der skelnes mellem skolekategorier og underkategorier. Og ikke mindst hvordan underkategorierne ser ud når man laver data-udtræk på dem?

    Med venlig hilsen
    Niels

    1. Hej Niels
      Vi kan ikke vise nogen skærmbilleder endnu, men tanken er, at underkategorien bliver noget, som primært læreren selv bruger, og vi regner ikke med, at det skal kunne eksporteres med ud af skolens administratorer, fordi kategorierne mest kun giver mening for læreren selv.
      En underkategori vil ALTID være hægtet på en skolekategori, og det er det, som skolen er interesseret i.

      Et eksempel: Læreren vil gerne selv holde øje med, hvor lang tid han bruger på forberedelse på Hold A og hvor lang tid på hold B. Skolen kalder bare det hele for forberedelse i deres skolekategori.

      Det, som er interessant for skolen er, hvis nogle registreringer skal skifte kategori. Så har man i versionen hidtil kunnet bruge kommentar-feltet til at fremsøge de registreringer, der skulle skifte kategori.
      Kategori-skifte-vinduet i 1.august.2014-versionen kan muligvis komme til at fremsøge registreringer på både underkategori og kommentar, men det er ikke besluttet endnu.

  2. Hej Uddata

    Blot så i ved det, så kan man kun få lov til at oprette en lokal-aktivitet af gangen. Man skal gå væk fra siden (eller måske blot opdatere siden), hvergang hvis man vil oprettet en aktivitet til.

    Vh
    Niels

  3. Hej UDDATA,
    efter at have fremlagt jeres udmærkede system for ca. halvdelen af vores undervisere er de fremkommet med nogle funktiontionalitetsønsker som jeg her viderebringer:
    – at man både kan se antal lektioner i lektioner og timer (ift. nemt at måle op mod værnsregler)
    – At der står navnet på den der er logget ind øverst i tidregistreringsbilledet, så man ikke er i tvivl om hvilken profil der registreres på.
    – at knapperne er en anden farve end grå, da det associeres med noget der ikke er “tastbart”

    Som sagt ønsker, som vi alle godt er klar over træder i anden række for norm, *-aktivitetsroller og udtræk

    Dbh
    Mia/SOPU

  4. Hej Uddata,
    Når man selv opretter en kategori, og efterfølgende afslutter den, vises den stadig i listen over mulige valg. Hvis man, ved en fejl, får valgt en afsluttet kategori, slå siden selvfølgelig fejl.

    Det undrer mig, at det ikke er muligt at oprette en kategori med samme navn som en afsluttet kategori. Jeg ved godt at man så bare kan lade et kvartal eller andet indgå i navnet – men hvorfor det …

    Lars Kristian Clausen
    Vilvorde | RTS

Skriv kommentar